niedziela, 11 maja 2014

Kimono-gadżety

KIMONO - GADŻETY - CZĘŚĆ I

Japończycy to jeden z tych narodów, które kochają gadżety i tendencja ta nie dotyczy tylko technologii. Gadżety wkradły się także do bardziej tradycyjnych  sfer życia, w tym tej która mnie osobiście  interesuje, a mianowicie kimono. Zapytacie jakie gadżety mogę mieć na myśli, kimono to kimono i już niewiele jest tutaj co komplikować. Otóż jest!

Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że choć moje osobiste preferencje kierują się ku tradycyjnemu kitsuke, to nie można mi zarzucić, że jestem purystką. Doceniam nowinki, niebanalne stylizacje z elementami zachodnimi (Hime style), nie krytykuję noszenia kimono bez ohashori  czy noszenia kimono przez Europejki w ogóle (spróbowałabym!). Dlatego z ciekawością zerkam na wszelkie udogodnienia i dodatki mające ułatwić życie. Tylko czy faktycznie to życie ułatwiają, czy są to jedynie zbędne gadżety które wymyślili spece od marketingu by wyciągać jeny z kieszeni wielbicieli kitsuke? 

Dziś chciałabym przedstawić kilka gadżetów które posiadam i ocenić czy są niezbędne, przydatne czy tylko interesujące. Moja ocena od 1 do 5 jest oceną subiektywną, gdzie 5 oznacza "must have", a 1 że gadżet nie powala.


Obi Clips




OPIS: Małe klipsy o miękkiej, gumowanej powierzchni. Mogą być małe, około 4cm, lub większe do 6 lub więcej. Służą do utrzymania kołnierza jubanu i kimono razem podczas ubierania, mogą służyć do przytrzymani obi podczas wiązani. Używam tego gadżetu w obu przypadkach. Są bardzo wygodne, bo są dość duże i mają mocny uścisk, co pomaga przy ciężkich obi.

MOJA OCENA: **

Są tanie, ładne i w mojej opinii lepsze od klipsów do bielizny, których dotąd używałam, bo trzymają solidniej. Same klipsy bardzo się przydają, ale czy muszą to być oryginalne obi clips mam wątpliwości. Nim je dostałam, z powodzeniem radziłam sobie za pomocą gumowanych klipsów do bielizny.  


Obidome Kanagu (Obi-clip)



OPIS: Obi clip używany jest do wiązania obi oraz trzymania poduszki obimakura na odpowiedniej wysokości. Zapina sie go trzymając w miejscu warstwy obi, bez wiązania czy krzyżowania tare oraz tesaki (czyli końców obi, które zawiązuje się lub przynajmniej krzyżuje by trzymały się na miejscu).

MOJA OCENA: *****

 Przyznam, że nie wiem jak dawałam sobie radę zanim udało mi sie zakupić ten klips (no dobrze, wiem jak: gorzej). Mam europejski rozmiar 38 / 40 i zanim zrozumiałam, że najlepiej czuję się z pasami powyżej 350cm, często brakowało mi długości do ładnego otaiko. Obi clip sprawia, że nie muszę zużywać cennych dla mnie centymetrów na wiązanie i krzyżowanie końców podczas wiązania, przez co udaje mi się zawiązać obi któremu brakuje nawet kilkunastu centymetrów do długości z którą czuję się swobodnie. To ważne, bo mam co najmniej kilka pasów którym daleko do magicznych dla mnie 350cm. Łatwiej także ocenić pożądaną wysokość poduszeczki obimakura oraz uważam, że pas mniej się niszczy niż przy tradycyjnym wiązaniu. Minusem jest to, że nie nadaje się do wszystkich typów węzła, wciąż jednak jest to najbardziej udany zakup gadżetu kimono ze wszystkich.

Bywa jednak trudno do zakupienia, jednak wart zachodu. Bardzo polecam!

Poniżej: sposó zapięcia obidome kanagu na obi. Po tym kroku obi wiąże się normalnie, z użyciem obimakury i wszelkich innych akcesoriów. 




Korin Belt


OPIS: Korin belt używa sie do przytrzymywania kołnierza kimono we właściwej pozycji i kształcie litery V, jednak widziałam także sztuczkę z korin belt który pomaga utrzymać kołnierz odpowiednio nisko i odstający od karku. 

MOJA OCENA: *

 Przyznam, że nie mogę się zdecydować jednoznacznie, ale chylę sie ku opcji, że to fajny gadżet, ale daleko mu do niezbędnego. Nie każdy korin belt nadaje sie do bardzo cienkich kimono czy yukata (mam jedną yukata tak cienką że klipsy jej nie łapią). Przydaje się przy śliskich tkaninach, to prawda, bez niego poradzi sobie porządnie zawiązany i szeroki koshihimo oraz datejime. Sztuczki z kołnierzem nie sprawdzałam, ponieważ do moich jubanów doszywam od razu kawałek tasiemki która ma mi pomóc z utrzymaniem kołnierza w szachu.

Azuma Sugata



OPIS: Pomaga zawiązać obi w węzeł taiko - węzeł konstruuje się częściowo na azuma sugata
MOJA OCENA: ***

Początkowo odnosiłam się do azuma sugata sceptycznie: ot kolejny gadżet. Dopiero gdy zrozumiałam jak działa uznałam, że to więcej niż przydatne: to genialnie proste. Azuma sugata działa jak obi-ita wsunięta z tyłu pod obi, co pomaga wygładzić tył obi, od razu daje odpowiednią wysokość dla obimakura, pomaga też zawiązać obi od razu z tyłu. Oszczędza także nieco długości obi, co dla mnie jest ważne (pisałam o tym przy obi-clip). Taiko jest baradzo schludne (jeśli azuma sugata zostanie użyta prawidłowo)

Minusem jest próba zawiązania nagoya obi który ma wzór tylko w jednym konkretnym miejscu (na tare i tesaki). Sposób w jaki wiąże się obi przy azuma sugata sprawia, że wzór nie wypada tam, gdzie trzeba. Polecam do obi które mają ciągły wzór.

Tutaj mamy instrukcję: 


~ * ~ *~ *~ *~ *~ *~ *~ *~ *~ *~ *~ *~ *~

Następnym razem: Gadżety obi w oczach innych użytkowników (czyli akcesoria których nie posiadam, a któe ocenią dla Was użytkowniczki Immortal Geisha Forums)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz